Hardware

Verschillende soorten exergames gebruiken verschillende soorten hardware. De hardware van spellen op deze site is altijd makkelijk zelf te maken of goedkoop verkrijgbaar.

Afhankelijk van het spel gebruik je een zelfgebouwde game console (op basis van een Arduino Leonardo), een trampoline met een schakelaar die sprongen detecteert (eenvoudig zelf te maken) of een dansmat (voor weinig geld te krijgen in diverse Nederlandse webshops) of eenvoudige schakelaars die op de grond staan of ergens hoog opgehangen worden.

Dansmat

Voor spellen met een dansmat koop je een bestaande dansmat, bijvoorbeeld bij bol.com of bij Hackerstore.

Op de speciale spellenpagina staat ook een testprogramma waar je je dansmat mee kunt testen.

Trampoline

Onder de fitness-trampoline moet een schakelaar komen die een microswitch aan schakelt zodra er een persoon op de trampoline staat. Als de persoon springt dan zal deze schakelaar even uit gaan (en weer aan gaan zodra de persoon terug komt op de trampoline).

Detectie met een schakelaar is de beste manier omdat deze nooit false-positives (signaal dat de persoon springt terwijl dat in feite niet zo is) geeft. Systemen met een ultrasoonsensor hebben wel last van deze false-positives en dat bederft het speelplezier.

Zelfbouw trampoline-schakelaar

Gebruik het onderstaand 3D-bestand om een kastje met hefboom te maken waar een standaard formaat arcade-microswitch in gemonteerd kan worden. Met een standaard luidsprekerkabeltje wordt deze schakelaar verbonden met de trampoline console.

Download

Trampolineschakelaar.scad

Trampoline Console

Om de indrukken van de schakelaar onder de trampoline om te zetten naar signalen voor de computer gebruik je de Trampoline Console. Dit is een klein kastje dat het schakelsignaal van de trampoline omzet naar toetsenbordcommando's.

Als de schakelaar ingedrukt is (persoon op de trampoline) wordt dat dankzij dit kastje door de computer gezien alsof de linker Ctrl-toets is ingedrukt. Zodra de persoon een sprong maakt gaat de schakelaar dus even uit en zal de computer even geen toetsindruk zien.

Techniek

De Trampoline Console bestaat uit een Arduino Leonardo, een aansluiting voor de trampoline, een drukknop en een drietal LED's. De functie van de LED's is als volgt:

  • De groene LED (POW) brandt als de console aan staat. De voeding van de console komt gewoon uit de USB-poort van de computer, dus zodra de USB-kabel van de console in de computer zit zal de groene LED oplichten.
  • De rode LED (ON) is aan als de console actief is. Actief betekent dat hij toetsindrukken naar de PC kan verzenden. Met de drukknop (ik gebruik een Arcadeknop hiervoor) kun je de console van actief naar niet-actief omschakelen. Dit is nuttig want je wilt hem niet-actief hebben als je op de computer iets anders aan het doen bent dan gamen.
  • De gele LED (SENSE) licht op als de console een persoon op de trampoline detecteerd. De gele LED zal bij een sprong even uit gaan.
    LED's
Schema trampoline console
Schema trampoline console
Download

Met bovenstaand schema in de hand is de opbouw in een kastje snel te doen. Het kastje kun je zelf printen met de 3d-printer. Download de bestanden hier:

Vraag mij gerust als je hulp nodig hebt bij het vinden van de juiste onderdelen of bij het maken van de console.

Opbouw trampoline console
Opbouw trampoline console